mediaadvice.dk

l Budskab, målgruppe og medier

Budskab, målgruppe og medier

De tre vigtigste elementer i virksomhedens markedskommunikation er budskabet, målgruppen og medierne. Forudsætningen for, at kommunikationen har den ønskede effekt et relevant budskab til den rigtige målgruppe i de mest relevante medier. I forhold til budskabet skelens der mellem brandopbyggende og aktiveringskampagner. Brandopbyggende og aktiveringskampagner virker på forskellig måde og det er afgørende, at gennemføre begge typer kampagner. Brandopbygningen har en indflydelse på effekten af aktiveringskampagner. Jo stærkere brandet er jo større effekt giver en aktiveringskampagne.

Budskabet vs medie

De tre vigtigste elementer i virksomhedens markedskommunikation er budskabet, målgruppen og medierne. Forudsætningen for, at kommunikationen har den ønskede effekt et relevant budskab til den rigtige målgruppe i de mest relevante medier. I forhold til budskabet skelens der mellem brandopbyggende og aktiveringskampagner. Brandopbyggende og aktiveringskampagner virker på forskellig måde og det er afgørende, at gennemføre begge typer kampagner. Brandopbygningen har en indflydelse på effekten af aktiveringskampagner. Jo stærkere brandet er jo større effekt giver en aktiveringskampagne.

Budskabet

Budskabet er det enkeltelement i kampagnen der har den største indflydelse på effekten, men set over en 10 årig periode er budskabets betydning faldet fra 65% til 49%. Der er to primære forklaringer på udviklingen. Den ene er, at medieplanlægningen er blevet vigtigere mens den anden er, at kvaliteten af budskaberne er faldende set over tid. Kreativiteten er ganske enkelt faldende med den konsekvens, at effekten falder. En del af den faldende effekt skyldes de meder der anvendes. Nogle medier genererer kun få sekunders opmærksomhed, hvilket sætter begrænsninger for kreativiteten.

0
    0
    Din Kurv
    Din kurv er tomTilbage til shop
    Scroll to Top